Lektury dla klasy IV i V
Teksty
kultury poznawane w całości – nie mniej niż 4 pozycje
książkowe w roku szkolnym oraz wybrane przez nauczyciela
teksty o mniejszej objętości:
Frances
Hodgson Burnett
Tajemniczy ogród;
Jan Brzechwa,
Akademia Pana Kleksa;
Carlo
Collodi, Pinokio;
Roald
Dahl,
Charlie i fabryka
czekolady;
Antonina Domańska,
Historia żółtej ciżemki;
Irena
Jurgielewiczowi, Ten obcy;
Stanisław Lem,
Bajki robotów;
Clive
Staples Lewis Lew, Czarownica i stara szafa;
Astrid
Lindgren, Bracia Lwie Serce;
Kornel Makuszyński,
Szatan z siódmej
klasy;
Aleksander Minkowski,
Dolina Światła;
Ferenc Molnár,
Chłopcy z Placu Broni;
Lucy Maud
Montgomery,
Ania z Zielonego
Wzgórza;
Edmund Niziurski –
wybrana powieść (np. Niewiarygodne przygody Marka Piegusa,
Sposób na Alcybiadesa);
Joanna Olech,
Dynastia Miziołków;
Joanna Onichimowska
– wybrana powieść (np. Duch starej kamienicy,
Daleki rejs);
René
Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek
(wybór opowiadań z dowolnego tomu);
Henryk Sienkiewicz,
W pustyni i w puszczy;
Alfred Szklarski –
wybrana powieść (np. Tomek w krainie kangurów);
Dorota Terakowska,
Władca Lewawu;
Mark Twain,
Przygody Tomka Sawyera;
John Ronald Reuel
Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;
Juliusz Verne,
W 80 dni dookoła
świata;
Moony
Wicher, Dziewczynka z szóstego księżyca;
wybór mitów greckich, baśni i legend; wybór kolęd; wybór
pieśni patriotycznych; wybór poezji, w tym utwory dla dzieci
i młodzieży; film i widowisko teatralne z repertuaru
dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.
Lektury dla klas VI
Carlo Collodi –
Pinokio;
Wiktor Gomulicki –
Wspomnienia niebieskiego mundurka;
Irena
Jurgielewiczowa –
Ten obcy;
Rudyard Kipling -
Księga Dżungli;
Józef Ignacy
Kraszewski – Stara Baśń;
C.S. Lewis -
Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa;
Kornel Makuszyński –
Szatan z
siódmej klasy;
Lucy Maud
Montgomery-
Ania z Zielonego
Wzgórza;
Edmund Niziurski –
Sposób na
Alcybiadesa;
Henryk Sienkiewicz -
W pustyni i w puszczy;
Alfred Szklarski -
Tomek w
krainie kangurów;
ks. Jan Twardowski -
Zeszyt w
kratkę;
Mark Twain -
Przygody Tomka
Sawyera;
Juliusz Verne –
W 80 dni
dookoła świata;
Stanisław Lem –
Bajki
robotów.
1. Utwory
zaproponowane przez uczniów i nauczyciela (dwie powieści lub
dwa zbiory opowiadań w klasie IV oraz po trzy powieści lub
trzy zbiory opowiadań w klasach V i VI).
2. Baśnie, legendy,
opowiadania i utwory poetyckie, w tym pochodzące z regionu.
3. Fragmenty
wybranych utworów polskiej i światowej klasycznej literatury
dziecięcej i
młodzieżowej, przy systematycznym motywowaniu uczniów do
samodzielnego poznawania całych utworów.
4. Teksty
reprezentatywne dla źródeł kultury europejskiej.
5. Utwory
prozatorskie i poetyckie wprowadzające w polską tradycję i
współczesność literacką.
6. Teksty
reprezentatywne dla różnych rodzajów, gatunków i form
artystycznego wyrazu, ze szczególnym uwzględnieniem utworów
epickich, w tym odmian prozy fabularnej (w szczególności
powieści podróżniczo - przygodowe, obyczajowe i
fantastyczne).
7. Teksty użytkowe,
publicystyczne, popularnonaukowe, przedstawienia teatralne,
filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne.